Ugrás a tartalomra
  • BLOG
different

Ne az angolt tanuljuk, angolul tanuljunk

Nyelvérzék, időráfordítás, anyanyelvi környezet, angoltanár személye. Gyakran boncolgatott adottságok, körülmények, amelyekről úgy gondoljuk, hogy alkotó elemei lehetnek nyelvtanulásunk hatékonyságának.

Gyakran találkozom azzal, hogy noha ügyfeleim már évek óta tanulnak angolul, mégsem érzik, hogy haladnának. A nyelviskola ügyvezetőjeként és angoltanárként a legfontosabb szakmai kihívás mindig az volt a számomra, hogy megértsem a hatékony nyelvtanulás titkát. Örök kérdés, hogy min múlik angoltanulásunk sikeressége, mitől haladnak egyesek jobban, mint mások.

Az elmúlt nyolc év tapasztatai és saját nyelvtanulási élményeim alapján úgy vélem, hogy angoltanulásunk akkor lesz hatékony, ha angolul tanulunk bizonyos tárgyakat, témákat, és magát az angolnyelvet csak kiegészítő elemként használjuk.

Nem meglepő, hogy előnyt élveznek, azok a tanulók, akik gyerekkorukban rendszeresen néztek angolul meséket, filmeket, hallgattak angolul dalokat. Ez az ösztönösen jó módszer egyszerre szórakoztat és tölt fel bennünket tudással. 10-12 éves kor alatt nem tudatos a tanulás, eddig az időszakig a gyerekek képesek akár akcentus nélkül elsajátítani egy második idegen nyelvet. Egyetemi tanulmányaim során ugyanezt tapasztaltam. Tanultunk irodalmat, történelmet, civilizációt, pedig angol szakos voltam. Tárgyakat tanultunk angolul, a nyelvészet és a nyelvtan mélyebb megismerése kiegészítő tantárgyként jelentek meg. Az angolt automatikusan szedtem magamra, a szavak ragadtak rám többnyire anélkül, hogy észrevettem volna. Hasonló volt az élmény, mint amikor anyanyelvi környezetben élünk, ott sem tanuljuk a nyelvet, hanem elsajátítjuk, ’felszedjük’ azt.

Az üzleti angol oktatását a WISE-nál ugyanezekre az alapokra helyeztük. Állásinterjúkat, 'Assessment Centereket', tárgyalásokat, céges esettanulmányokat, üzleti projekteket dolgozunk fel angolul. Olyan feladatokat végzünk, amelyek egy vállalati környezet szerves részei, így az ügyfél már meglévő eszköztárával dolgozunk, tehát otthonos pályát teremtünk számára. Azzal, hogy ezt angolul tesszük, lehetőséget teremtünk neki, hogy számára már ismert területen szedje magára az angolt és az üzleti élet szókincsét. Fordított logikával dolgozunk. Nem szavakat tanítunk és azokat nem szituációkban gyakoroljuk, hanem szituációkkal indítunk és a menet közben felmerülő szavakat mellékesen adjuk meg. Azáltal, hogy az angol másodlagos szerepet kap, kevésbé hangsúlyossá válik, így képes csökkenteni az esetleges stresszt, ami egyes emberekben jelentkezik, amikor arra kerül a sor, hogy angolul beszéljenek.

Tapasztalataim szerint a hatékony tanulás a tudatosság és az automatikusan felvett elemek keveréke. Ha valaki kétnyelvű, vagy anyanyelvi területen nőtt fel, vagy élt hosszabb ideg, nem feltétlen van tisztában a nyelvtani szabályokkal, de ettől még hibátlanul beszélheti a nyelvet. Azonban, ha valaki nyelvvizsgára vagy érettségire készül, számukra kulcskérdés a nyelvtan ismerete. Viszont biztosan nem igaz az a sztereotípia, hogy a nyelvtan unalmas és száraz. Kontextusba és játékokba ágyazva izgalmas és érdekes része lehet a nyelvtanulásnak.

 

Gyulai Éva, a WISE alapítója, ügyvezetője

/nyelvészet, állásinterjú felkészítés, life és karrier coaching/